18 september 2012

Diet eller inte?

Jag har ju under en ganska lång tid kört lchf och har verkligen tyckt om den dieten, jag har till och med fått mina föräldrar att äta den men nu vacklar jag lite. Jag känner mig lite förvirrad just nu och vet inte riktigt hur jag ska tänka kring mat och dieter. Jag försöker att tänka på att inte äta för mycket kolhydrater som pasta, ris, potatis, mjukt bröd och saker som innehåller för mycket socker samtidigt som jag ibland kan unna mig lite godis, en kaka eller så. Jag tänker mycket på hur sträng och hård eller tillåtande jag ska vara mot mig själv. Det sägs ju att lagom är bäst. Sen vet jag inte heller hur jag ska ställa mig till frukt? Det är ju så himla gott med vindruvor, ett riktigt grönt äpple, mango eller melon men samtidigt anses det ju vara "naturens godis" och att det innehåller en massa socker. Ska man helt enkelt sluta tänka eller hur ska man göra? Jag antar att myckt handlar om hur lite eller mycket man rör sig och där kan jag verkligen göra en förändring och förbättring. Det absolut bästa är nog att lyssna på sin egen kropp och att göra allt för att den ska må bra och lära sig vad kroppen kanske mår sämre av, som till exempel att jag kan få väldigt ont i magen av för mycket mjukt bröd. Då kanske jag ska undvika det. Även fast jag nu kansk har gått ifrån lchf lite så känner jag ändå att det gett mig mycket. Jag har fått upp ögonen för hur mycket socker det kan vara i olika livsmedel som man verkligen inte trodde innehöll något alls och jag är inte lite rädd för det där naturliga och bra fettet som jag var innan. Såser och gratänger bli ju bara så mycket godare av riktig grädde och riktigt smör. Som ni märker så är det många tankar som snurrar i mitt huvud och jag kan verkligen bli galen på mig själv ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar