16 juli 2014

En graviditet innebär förändring

Är nu i vecka 28 och något som jag har fasat för börja hända. 


Att vara gravid innebär många förändringar, både i livet och när det gäller kroppen. Kroppen är fantastisk som klarar av att i mitt fall bär två barn och att de utvecklas normalt. Men för en person som mig som har haft stora problem gällande kroppen och maten kan en graviditet med viktuppgång och förändrad kropp bli väldigt jobbig. Jag har hela tiden varit medveten om att jag måste äta så att våra liv mår bra och att det helt enkel är så att man går upp i vikt men det har också funnits en rädsla. En rädsla för förändring och en stor rädsla för att gå upp för mycket i vikt. Nu börjar vikten öka och rädslan börjar komma. Jag vill inte känna ångest eller att jag är ful och tjock men dessa tankar smyger sig sakta på. Jag är nu i vecka 28(27+2) och hittills har jag gått upp ca 9kg. Jag upplever att förutom att magen växer vilket är underbart så börjar jag växa på andra ställen också. Det börjar skapa en panik inombords hos mig. Jag vet att det är så fel att känna och tycka så här för det är ju bara naturligt och denna stress kan påverka mina små bebisar men jag vet inte hur jag ska kunna släppa det? Jag vill absolut inte att min tidigare ätstörning ska få ta över denna underbara tid som vi går igenom. Jag vill bara vara lycklig och njuta av varje sekund som gravid! Jag ber om ursäkt för detta lite negativa inlägg men jag behövde bara få ventilera mina tankar och känslor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar